Tack och hej Montpellier

Höstterminen i Montpellier börjar närma sig sitt slut och jag ska snart ta mitt pick och pack för att bege mig mot kallare breddgrader.

Då jag åkte ner till Montpellier hade jag som mål att se varje hemmamatch för att på så sätt verkligen kunna skapa mig en bild över läktarkulturen på Stade de la Mosson. Målet har uppfyllts och jag har haft privilegiet att dels se ett lag i strålande form, samt upptäcka en ny supporterscen. Som nykomling är det oerhört beundransvärt att ligga på en andraplats efter 16 omgångar. I nuläget ligger Montpellier 4 poäng efter ledande Bordeaux, som dock har spelat en match mer.

På läktarna har det inte varit riktigt samma klass och jag är lite besviken på de låga publiksiffrorna. Är det 15 000 åskådare på en stadion som tar det dubbla är det helt enkelt svårt att känna den där magiska stämningen. En bidragande orsak är att lagen Montpellier har mött under min vistelse i staden är relativt små och bortasektionen har i stort sett gapat tom vid matcherna mot Le Mans (3st på plats), Boulogne (lite bättre med 4) samt Lille (ca ett 70-tal). Matchen mot St-Etienne var dock ett undantag, då både Butte Paillade och bortasektionen med Magic Fans i spetsen höll igång riktigt bra. Butte Paillade och Armata Ultras ska dock ha rikligt med beröm för att de maler på match efter match. Sittplatspubliken är inte lättflörtad.

Just Armata Ultras har varit intressanta att följa. Jag tänker främst på incidenten borta mot Nice och de konsekvenser som uppstod därefter. Jag hade ett litet bissart möte med några av deras medlemmar precis i början av säsongen. Det var ett evenemang där alla Montpelliers olika sportorganisationer hade chansen att visa upp sig. Inlinesklubben bjöd på saft vid deras monter och hos konståkningsklubben kunde man äta kakor. Inklämd mellan dessa två klubbar hade Armata Ultras slagit upp sin monter. Malplacé fick en ny innebörd. 5 bakfulla Ultras åt det mer extrema hållet som såg måttligt intresserade ut. Hursomhelst hade jag en intressant diskussion med en av killarna, där han b.la gav sin syn på incidenten i Nice.

Även om jag lämnar Montpellier betyder det inte att jag lämnar Frankrike. Redan i början av januari är jag tillbaka för att studera i Bordeaux. Det ska bli oerhört intressant at ta del av ett nytt lags läktarkultur under ett halvår. Även om Montpellier har spelat riktigt bra i år så går det inte att jämföra de två klubbarna. Bordeaux är regerande mästare och de vann sin Champions League grupp före Bayern München och Juventus. De är helt enkelt en storklubb och har publiksiffror därefter.

Ikväll ska jag bege mig ut till Stade de la Mosson för sista gången på ett tag. Seriefinal, fullsatt och förhoppningsvis riktigt bra tryck på tribunerna. Vilka de möter? Bordeaux så klart!

 

Tellement ma ville est belle
Moi je chante pour elle
Mais ce qu’elle a de plus beau
C’est le Montpellier Herault
Nous allons vous supporter
En chantant pour Montpellier

Kommentera

