Skorna gjorde mycket rätt men inga mål

Vi har fått tillåtelse av Offside redaktionen att publicera en liten text från deras jubileumsnummer (#1 2010).

Får du inte hem denna tidskrift i brevlådan är det läge att teckna en prenumeration på en gång ! >Länk

.

.

>>Skorna gjorde mycket rätt men inga mål<<

Henrik Ystén

>> Olivier Karekezi öppnade den blå kassen och sken upp när han granskade de sprillans nya fotbollsskorna.

– 150 dollar, sa jag.

Leendet förbyttes i en förvånad blick. Betala? Han? Var skorna inte en bonus från tränaren?

Jag tittade i de vädjande ögonen och visste inte riktigt vad jag skulle säga. Vi stod utanför det sjaskiga spelarhotellet i Rwandas huvudstad Kigili. Olivier var 21 år, tutsier. Hans mamma och två bröder hade avrättats under det folkmord där en miljon människor dog inom loppet av hundra dagar. Fotbollen var hans chans att komma vidare. Och här stod jag och tjafsade om 150 dollar för ett par Adidas Predator som jag hade inhandlat på Kungsgatan i Stockholm på uppdrag av Rwandas svenske förbundskapten Roger Palmgren.

– Om vi vinner mot Algeriet betalar jag tillbaka. Annars står du för dem själv, sa Palmgren till Olivier.

Spelaren räckte mig merparten av den dollarhög han just fått av fotbollsförbundets ordförande Caesar Kayizari. Nästa dag gjorde skorna mycket rätt men inga mål. Landskampen slutade 1-1 och Olivier blev utan pengar.

Två månader senare stod jag i inomhushallen vid Olympia och såg tränaren Peter Swärdh avlossa inlägg mot straffpunkten där ett par rödsvarta Predator stötte bollarna i mål. Olivier och skorna var på provspel i HIF. På ett fik efter träningen satt vi och pratade på Oliviers modersmål franska. Eftersom hans engelska var usel och han inte visste ett jota om Sverige forsade frågorna ur munnen på honom: Vilken stad var störst? Fanns det afrikaner i Helsingborg? Vad skulle han tänka på under träningarna?

– Det enda jag kan hoppas är att de vill ha mig, sa han oroligt.

Fem veckor senare skrev han kontrakt med klubben. Därmed hade också skorna gjort sitt. Oliviers rödsvarta var av fel märke i hans nya klubb. De 18 mål han gjorde under sina tre säsonger i Allsvenskan, innan han drog till norska Ham-Kam, gjordes med svartvita Puma. Själv tröstar jag mig med att ett peptalk på ett fik i Helsingborg den 30 november 2004 hjälpte honom en bit på vägen.<<

Kommentera

