Signerat: Halme – Ab ovo usque ad mala

Äntligen! En något försenad krönika signerat: Halme.
Krönikan fick vi inskickad i november – då vi egentligen skulle göra comeback på nätet. Conny´s krönika är dock lika aktuell idag. Håll tillgodo!

.

.

.

.

.

.

.

.

Signerat: C. Halme
Ab ovo usque ad mala

Fast det är ju inte slut, mer än för den här gången. Lite som diverse olika, och hemskt politiskt korrekta årskrönikor i januari på SVT, lite åt det hållet fast mycket bättre. Staglaberget är tillbaka, och med Staglaberget kommer Conny Halme.

För första gången i mitt snart 20-åriga Öster supportande är jag verkligen full av hopp inför framtiden, jag är nöjd. Givetvis var jag överlycklig 2002, 2006, 2009 men då kändes det bara som om – ‘Vi gjorde vad vi skulle, och så jävla bra slutade det ju inte.’ Den här gången är det på riktigt, lite som den vackre Per Morberg brukar säga,
”Det skall göras från grunden, utan fusk, färdigköpta fonder och halvfabrikat”
Nu är ju ovan nämnd potentat kanske mest känd för en hel del annat än att sätta ord på Östers IF. Men här passar hans citat perfekt, skall man göra det, skall det göras på riktigt. Jämför Öster med ett potatismos, eller varför inte en bearnaisesås. Visst, det fungerar på pulver, lite som Öster 2007, ett snabbt ihoprört pulver. Det fungerade lite hipp som happ, men ingen var egentligen nöjd i slutet, och skit blev det. Nu verkar hur som helt Kuno och de andra gubbarna lyssnat på Per Morberg, och gör som man skall. För att exemplifiera detta väljer jag att fokusera på Öster anno 2011.
Elmin, Putte B, Månz Karlsson, Kalle Lindblad. Mario Vasilj, Stefan Karlsson, Mer eller mindre egna spelare, direkt från klubbar i närområdet, precis enligt regelboken. Det kommer säkert fungera även nästa år, min tro och förhoppning är att Öster skall klara av att få in en spelare ordinarie i startelvan, varje säsong. Vem blir det 2012? Jag röstar på KLJ.
Kungen har lämnat. Freddy Borg kommer inte spela i Öster mera. Jag tror vi klarar oss precis lika bra utan Borg! Hade han varit riktigt bra hade han spelat i MFF sedan flera år, inte varit med Östers IF och vänt i Söderettan. Ligger det inte lite i det?
Jag tippade innan säsongen här på Staglaberget, att Öster skulle sluta på plats nummer 3 – när serien var färdig. Riktigt så bra gick det inte, och skall jag vara ärlig så var det nog mera med hjärta än med hjärna jag tippade. Realistiskt trodde jag max på en placering typ 10. Men det slutade ju bättre än bra, även om Allsvenskan hade varit klart roligare än Superettan 2012!

När Roar presenterades som ny tränare för Östers IF blev jag besviken. Jag läste på lite och fick faktiskt ingen jättebra bild av honom, många blev jätteglada och han sågs som en frälsare, mer eller mindre. Nu frälste han väl inte Öster, men fan snudd på. Dock skall vi ha klart för oss att ett par matcher till på förlustlistan och vi hade åter igen krigat i kvalet. Men i alla fall, jag hade hoppats på HANS GREN, jag gillade verkligen honom och han gjorde ett fantastiskt jobb i Öster 2010, eller om det var de andra clownerna som gjort det så jävla värdelöst innan, det vet i fan. Men i alla fall, vad som egentligen låg bakom får vi aldrig veta, Gren säger att han valdes bort medan Öster inte riktigt kan förklara varför man satsade på Roar. Såhär långt gånget, var det väl tur att Kuno bestämmer, inte Conny Halme.
Roar har gjort det helt OK, jag kan dock inte fatta hur man kan förlora 4 poäng  mot Västerås, och med det en kvalplats till AS. Men å andra sidan krigade Öster som aldrig förr och vann de där viktiga 1-0 matcherna. Jag tycker att Roar gjort det mesta bra, men jag har saknat mera speltid för Bojanic, Lundgren tex.
Full med hopp om serieseger, ser jag nu fram emot 2012, nya Myresjöhus arena och en Amuneke som gör 17 mål.

Vad som inte skänker min lika stort hopp är att fel personer åter igen fått förtroendet att sköta Öster, tydligen är det problem med ekonomin, det blöder pengar skriver Lakersvänliga SMP. Jag tror inte problemet är att det rinner ut för mycket, snarare att det kommer in för lite. Jag anklagar inte T&T, de kan inte rå för att de inte är bättre än va de är, felet ligger hos den man som nu äntligen avgår. Jag har från dag ett, varit tydlig med att köttfärshandlaren från Vetlanda inte var rätt man, nu visade det sig att jag hade rätt, det är han som är ansvarig för hur T&T levererar, uppenbarligen har han varit nöjd med hur de sköter sig(??)
Givetvis skall EF ha en representant med i styrelsen, de skall inte ostört få jobba i fel riktning. För mig är styrelsen i Öster ett monument av dårskap, jag skulle kunna räkna upp hundratals saker genom åren, men jag orkar inte, hoppas på en förbättring. Och att Lövgren i lugn och ro kan fortsätta sälja köttfärs. Som säkert märks gillar jag inte Lövgren, jag är glad att han avgår.
Jag tror det blir början på något bra.
Conny Halme

3 thoughts on “Signerat: Halme – Ab ovo usque ad mala

Kommentera

