Intervju: Oskar Wijk – Östers arenachef

Oskar Wijk är Östers nya arenachef och med det en av nyckelpersonerna kring arrangemangen på Värendsvallen och så småningom Myresjöhus Arena. Då vi på Staglaberget strävar efter att bevaka Österläktaren är vi naturligtvis nyfikna på Oskar, hans tankar kring arenaarrangemang och hans syn på läktarkultur. För att stilla vår nyfikenhet ställde vi några frågor till Oskar kring ovan nämnda ämnen och passade även på att höra oss för om den nya ”Öster-innon”. Trevlig läsning.

Hur kan du beskriva din roll som arenachef i Östers IF?

Som Arenachef är det en fantastisk möjlighet att få komma in i ett sådant tidigt skede, för att kunna utnyttja möjligheterna med en sådan arena som vi håller på att bygga är det också en förutsättning för att man ska kunna göra det riktigt bra för såväl spelare, publik och alla andra inblandade.

Majoriteten av min tid nu går ut på att anpassa vår arena för dess verksamhet, jag jobbar med flöden och logistik för att man som publik tex så snabbt som möjligt ska komma in på arenan, kunna få sig något gott att äta/dricka, kunna sitta skönt med bra sikt!

Du har en bakgrund från ‘supporterleden’ för Sveriges landslag. Hur kan du använda den erfarenheten i ditt nuvarande jobb?

Jag arbetade upp Campswedens organisation mellan 2005-2009, vi anordnade resor/boende/upplevelser för upp till 40000personer per event, det är klart att det har gett mig erfarenheter av vad folk förväntar sig av en idrottsupplevelse. Men varje upplevelse är unik och om vi har 12000 personer på Myresjöhus Arena så är det 12000 olika förväntningar som ska uppfyllas, det kräver en bra genomarbetad struktur och lite finurlighet. Min filosofi är att allt som man som organisatör gör för publiken måste kunna klassas in i två kategorier, antingen ska det underhålla publiken, eller så ska det underlätta för publiken. Här måste det finnas en balans mellan dessa två!

På vilket sätt hoppas du kunna sätta prägel på arrangemanget kring Östers hemmamatcher?

Hospitality, du måste för det första känna dig välkommen! Sen ser jag att man måste bygga en upplevelse runt en match. Att gå på fotboll är ett socialt event där det måste finnas naturliga ytor att umgås med övriga delar ur publiken. Bra faciliteter gällande mat och dryck är en viktig punkt där.

Vad tycker du man ska förvänta sig på en Östermatch som – barnfamilj? sponsor? klackmedlem? Vilken målgrupp är mest viktig?

För mig är alla tre parter lika viktiga, jag tycker också det är en för snäv indelning med de tre kategorierna, vad säger att du som sponsor inte också kan vara en klackmedlem eller vice versa. Som människa ska man bli varmt välkomnad och känna att Myresjöhus Arena är min hemmaplan.

Hur ser du på klackarnas roll på fotbollsläktaren och hur kan du som arenachef arbeta för att stärka dessa?

Klackarna har en oerhört viktig roll, jag tror inte det finns en fotbollsspelare som inte håller med där. Klackarna bör genom sitt stöd kunna bära laget framåt genom energiinjektioner, men det gäller även resterande publik deras upplevelse lyfts också genom en fungerande supporterklack.

Jag kan tillhandahålla en arena och en plattform för att utveckla supporterkulturen i Växjö, genom att skapa utrymme för att umgås innan under och efter matchen kan det också boosta återväxten.

Finns det planer på att ta fram en ny inno (inmarschlåt) och vilken är din egen favorit?

Ja det finns definitivt sådana planer! Jag måste erkänna att ”You`ll Never Walk Alone” ligger topp tre av alla mina favoritlåtar. Men Öster måste skapa sin egen.

Slutligen: tabellplacering och årets utropstecken på planen?

Tabellplacering undviker jag att svara på men jag tror och hoppas att Stefan Karlsson får sitt stora genombrott i år!

Tack för din tid Oskar! 

3 thoughts on “Intervju: Oskar Wijk – Östers arenachef

  1. Midland R.

    La Caleta levererar som vanligt!
    Tack för en grym intervju och tack Oskar för svaren. Mycket läsvärt!

Kommentera

