Inför Superettan

Näst ut är Öster News redaktionen att besvara frågorna.
Svaren levereras av Tomas och Julius.

Vem blir årets utropstecken?
Julius: Ja, vad skall man säga? Förra året gick jag ut stenhårt i Öster News och trodde på Katenda. Koffe fick sedan en ganska förstörd säsong, och det är svårt att veta var han stor i dagsläget. Jag är dock inte den som sviker mina lirare i första taget, så minst röst går på att Katenda i år kommer från ingenstans och då kan som bekant allt hända.
Tomas: Jag tror på Andreas Birgersson som utropstecken, av den enkla anledningen att han är en RIF:are. Efter nästan ett decennium som medlem i Rottne IF back in the days är det klart att man litar, och stället hoppet, till de egna.

Var i tabellen slutar Öster i Superettan 2012?
Tomas: Öster tar kvalplatsen i år. Detta genom en darrig start, en bättre sommar och på den nya arenan lyfter vi sedan obesegrade till allsvenskan efter kvalvinster mot Peking.
Julius: Jag är nog i grunden pessismist, byggd så efter att ha följt Öster genom ett mörkt decennium med idel besvikelser och svikna förhoppningar. I år ser mycket, utifrån ett tränarutbildat öga, lovande ut – spelet finns där, stabiliteten och den trygge tränaren. Jag saknar dock givna målskyttar. Stiger ett par fram kan vi bli topp 3. Med vad vi vet nu gissar jag på en stabil sjätteplats.

Hur kommer du att följa Öster i år?
Tomas: Har tyvärr precis lika långt till Värendsvallen och nu när det mellersta Norrlandsfönstret är stängt i Superettan så det blir till att följa segerraderna via idog Smp-bevakning, Yassir Arafats och andra gelikars twittrande samt klistrad som en sulfint framför teven de gånger som nådigaste TV4 Sport visar rödblått i rutan. Och förhoppningsvis minst en livematch i Hufvudstaden.
Julius: Ja, och just Hufvudstaden är ju där jag mest håller till. Tyvärr slumpade sig ju upp- och nedflyttningar på sämsta tänkbara sätt för oss, men vi skall göra så gott vi kan. Förutom de matcherna vi har i närheten brukar vi även försöka åka på ett antal andra matcher. De som tv-sänds brukar bli pubsamling på, och resten blir väl någon sorglig livescore. Sommartid är jag mycket söderöver, och förhoppningsvis blir det ytterligare någon match live då – den stora begivenheten denna säsong blir ju dessutom en planerad bussresa till premiären på nya arenan. Den siktar vi stort på i år i Stockholm!  

Kommentera

