Onaturligt behagligt

Jag tillsammans med lite andra Österfanatiker har fått den stora äran att tycka och tänka lite inför Superettan. Egentligen skriver jag nog som bäst när jag har något att tycka riktigt jävla illa om. Tex Gilles Stille, Håkan Arvidsson eller han tjecken som ljög och blåste Östers IF. Just i de situationerna behöver jag inte tänka så mycket, då gäller det bara att hålla tillbaka så jag slipper bli polisanmäld. Staglaberget ger mig ofta fria tyglar och jag får skriva vad jag vill, vad jag kan minns är det bara en krönika som stoppats. Det var efter att jag druckit ett par vinare på uteplatsen som jag bestämde mig för att skriva just den krönikan, fick dock ett pedagogiskt mail, om det var från Harald, eller Linnet dagen efter, där de ödmjukt frågade om jag kunde tänka mig att inte skriva könsord och lämna fatvor över folk.

Men i alla fall, just nu känns allt lugnt och stabilt, försäsongen har sett bra ut, bättre än väntat. Jag tillhör inte den grupp supporters som alltid gapar och skriker om att vi spelar i Tipshallen och därför slår alla lag, för så är det inte, de senaste 10 åren har Öster förlorat en hel del matcher inne i Tipshallen. Att spela 0-0 mor svenska mästarna är alltid ett styrkebesked, oavsett om det är inne eller ute. Truppen ser extremt samspelt ut och spelar efter en tydlig spelidé. Det är oviktigt om det är inne i tipshallen eller inte, att så tydligt spela efter en tanke är genomgående. Försvarsspelet ser extremt starkt ut och de mål Öster släppt in, beror ofta på individuella misstag.

Roar är liten och aningen korpulent, men han har onekligen en förmåga att skapa stämning och laganda. Jag har aldrig sett ett Öster som spelar så jävla hårt för varandra, det verkar vara prestige i att täcka upp för varandra. Spelare som Vidarson och Velic driver denna tanke tillsammans med Roar, sedan JP kom till Öster har hela tanken om att spela för varandra satt sig och då vinner man matcher. Precis som alla andra kommer jag att göra lite gissningar inför 2012.

Årets genombrott: Alex Henningsson

Bästa målskytt: Kevin Amuneke 17 mål

Östers Placering: 1

Jag tror faktiskt seriöst att Östers IF vinner Superettan och tar direktplatsen till Allsvenskan. Det finns dock ett par frågetecken som jag ser det, kommer Putte tex att hålla hela säsongen, han är en av de viktigaste spelarna och en skada på honom kan komma att skapa problem, lika så gällande JP. Skulle han gå sönder ser det inte bra ut. Vidare tycker jag att det finns spelare att blanda och ge emellan. Den vackra stommen av spelare från närområdet kommer visa att det går att bli bäst utan att handla från när och fjärran. Östermodellen som den en gång skapades lever igen och det är därför min kärlek till öster bara blir starkare och starkare. Detta år 2012, är året då Östers IF verkligen blir Östers IF igen. Denna vackra, underbara klubb är inte bara STADENS lag, utan hela regionens lag. Precis såhär skall det vara, vi Österfanatiker skall stolt kunna håna Lakers och andra lag som i panik bara köper och köper, ju äldre och dyrare ju bättre. Så resonerar inte Östers IF, vi bygger på lång sikt och bygger tradition och kultur.

Jag tror att Öster kommer växa de kommande åren, samtidigt som Lakers kommer tappa. Öster bygger upp lokala spelare, samtidigt som Lakers byter första femma så ofta att inte ens de mest lågbegåvade fansen kan hålla reda på hur truppen ser ut, nyhetens behag är över. Tyvärr åkte de inte ur, men väl nästan. Tänk vilken dröm, att Öster når Allsvenskan, och att Lakers åker ur. Lovar att personligen gratulera Anders Öman till att de slipper åka så långt till borta matcherna, Tingsryd är väl bara 4 mil.

Skulle Öster inte gå upp direkt hoppas jag på att få möta MAIF i kvalet, jag hatar verkligen MAIF något enormt, mycket mera än Lakers och KFF. Vet inte varför egentligen, känns bara som att de lurat Öster på både Fiskarn, Superettan platsen 2008 och affärerna kring mytomanen Zavadil. Tänk att slå MAIF i kvalet.

Ses på vallen kamrater!

One thought on “Onaturligt behagligt

Kommentera

