Madeleine Wakt

Idag åker vårt underbara & oslagbara damlag till Norrköping för match mot IFK Norrköping DFK.
Vår flygande reporter Vinnie J. har pratat lite med målvakten Madeleine Wakt om säsongen.

Förra säsongen hade ni som uttalad målsättning att gå upp i Allsvenskan, men Vittsjö ryckte i från i toppen väldigt tidigt. Hur summerar du förra säsongen och vad talar för att ni tar steget upp i år?
Vittsjö var helt enkelt bättre än de andra lagen, även bättre än oss. Något som givetvis gav oss en svårare säsong var när vi fick många korsbandskador under hela förra året, speciellt på försäsongen och i början av serien. Men i år är de tillbaka starkare än någonsin och så har vi varvat in några nya spelare som har satt igång en riktig fläkt i öster laget. Våra korsbandsskador är tillbaka och laget känns något starkare i år. Vi tar en match taget så får vi se hur långt det räcker. Men givetvis ska vi göra allt för att komma 1:a i serien!

Vad krävs för att ni på sikt ska kunna etablera er i Allsvenskan?
Att slippa skador och sjukdomar och behålla truppen i ett bra skick. Sen även med hjälp av tränaren få ihop en så pass bra trupp så att det räcker för att etablera sig i allsvenskan.

Vad tycker du är dina bästa egenskaper som målvakt och vad känner du att du kan förbättra?
Det finns givetvis mycket man kan slipa på. Men att jag kan använda båda mina fötter är en stor fördel för mig och sen att jag är orädd. Även att jag har lätt för att kommunicera med laget och framförallt min backlinje gör att de känner sig lugna och trygga.

Vilka spelare i truppen tror du kommer att ta störst kliv under säsongen?
Sara Wiman har visat prov på matcher att hon är taggad för i år. Även nyförvärvet Josefine Rydle har visat att hon är här för att vinna. Och för att inte lyfta fram en rutinerad österspelare så tycker jag allt att Sofie Dahlberg har glänst i mina ögon under försäsongen!

.

Text: Vinnie J.
Foto: Andreas N 

Kommentera

