Love Actually

Alla har vi hört uttrycket om att kärleken är blind. Den eminente Björn Ranelid har även påpekat att den inte har något språk. Det enklaste beviset för det är väl alla vi svenskar som har lag på andra sidan Nordsjön i våra hjärtan. Något betydligt ovanligare är en engelsman med kärlek för ett svenskt lag. I denna artikel ska vi försöka reda ut hur en till synes vanlig engelsman kunde förälska sig i världens vackraste fotbollsklubb. Det här är historien om östersupportern Richard Lloyd.

Men vägen till ett rödblått hjärta kan vara krokig. Historien om Richard Lloyds fotbollsintresse går tillbaka till 80-talets FA Cup-finaler.

– Det var inte så mycket fotboll som sändes på TV på den tiden men under cupfinalerna var det heldagssändning. Man fick följa tränarna när de lämnade hotellet på morgonen ända tills pokalen delades ut efter matchen.

Richard växte upp strax utanför västra London. Hans far som tyvärr gick bort för ett par år sedan var aldrig särskilt intresserad av sporten. Enligt Richard kan det ha varit en orsak till att hans fotbollsintresse väcktes lite senare än det gjorde hos hans kamrater.

– Två av mina farbröder är däremot lojala Southampton-supportrar. Detta till trots lyckades jag undkomma detta öde.

När det kommer till den engelska fotbollen håller nämligen Richard på QPR (Queens Park Rangers) som i år gör sin andra säsong i Premier League. Anledningen till att han började hålla på laget var en Ligacup-semi 1986.

– De flesta av mina klasskamrater höll på Liverpool och när jag hörde att de skulle möta QPR i ligacupen deklarerade jag högt och tydligt att QPR skulle vinna. Otroligt nog var det detta som hände. Sedan dess har laget funnits med mig. Dessutom bor jag ganska nära Queens Park Rangers hemtrakter.

Personligen har Richard aldrig haft någon fotbollskarriär att tala om. Han har dock medverkat i en rad supportermatcher mellan bland annat engelska och svenska QPR-supportrar.

Richards väg till Öster-supporter tog sin början under studenttiden. För de flesta av om östersupportrar som är uppvuxna i Växjö föddes vår kärlek till klubben på ”Vallen”. I Richards fall skedde det i Holland av alla platser.

– Jag flyttade till den holländska staden Leeuwarden för att studera. Där mötte jag en Öster-supporter som idag är en av mina bästa vänner. Han är från Växjö och det dröjde inte länge förrän jag gick på min första match. Det var en kvalmatch för att hålla sig kvar i Allsvenskan borta mot Djurgården 1997. Jag har haft turen att se laget spela ett par gånger. För några år sedan åkte jag på UEFA Cup-matchen mot TNS i Wales. Jag skrev en artikel om Öster i deras matchprogram den dagen och mötte upp med de tolv supportrar som hade lyckats ta sig dit. (Samt de lyckliga få som hade rullat sin hyrbil till arenan men som ändå hann!)

Jag undrar om det inte är svårt att följa ett svenskt lag som Öster då vår nyhetsförmedling nästan uteslutande sker på svenska.

– Det är inte särskilt svårt i dag med internet och allt. Jag följer regelbundet Östers officiella hemsida och följer både Öster och East Front på Facebook. Dessutom håller mina vänner i Sverige mig kontinuerligt uppdaterad. Men det hade nog varit bra med en engelskspråkig fansida för att rekrytera supportrar.

Östers framfart i Superettan den här säsongen är något som inte bara har uppmärksammats här hemma utan även väckt uppmärksamheten bland betting-intresserade utomlands. Främst i Storbritannien där en inofficiell hemsida grundats och en engelskspråkig hashtag på twitter kommit till. Detta är dock nåt som gått Richard helt förbi.

– Jag hade ingen aning om denna uppståndelse i England, men tack för att du upplyste mig. Förhoppningsvis kan det växa till något mer.

När jag frågar Richard vem som är hans favoritspelare i laget väcker det en hel del huvudbry.

– Svår fråga. Jag har ju inte sett så många i dagens lag spela men jag låtsas att Freddy Borg inte har lämnat och jag har alltid trott att Pär Cederqvist skulle gå långt (fast han inte riktigt gjorde det.)

Till slut kommer i alla fall Richard fram till vem som är hans favoritspelare genom tiderna i Öster.

– Kaspars Gorkss borde jag ju naturligtvis nämna bland mina favoritspelare! Jag mötte honom när han spelade för QPR. Jag tog då upp Öster med honom. Han skrattade och sa att det var länge sedan. Jag har ju sett honom spela för båda mina favoritklubbar och som spelare beträffat är han verkligen en stor favorit hos mig. Han var väldigt viktig för QPR i sitt avancemang till Premier League. Tyvärr är han nog inte en lirare som någonsin kommer representera ett lag i toppen av Premier League, men det kommer bli intressant att se hur han presterar i Reading den här säsongen.

När Richard tippar hur det kommer gå för hans QPR är det med en känsla av både hoppfullhet och tillförsikt.

– Jag hoppas att vi kan komma på den övre halvan av tabellen i år. Men det viktigaste är att vi undviker nedflyttning.

När det gäller Östers slutplacering råder det dock inga tvivel om vad som gäller.

– Om Öster inte vinner Superettan i år förtjänar vi att åka ner i de regionala serierna igen. Vi måste gå upp! Det var alldeles för länge sedan vi fick chansen att slå Kalmar.

Får vi då se Richard skräna Östermarseljäsen på Myresjöhus Arena inom en snar framtid?

–Jag hoppades att jag skulle kunna ta mig till Växjö för den sista matchen på Värendsvallen alternativt den första matchen på nya arenan, men tyvärr på grund av arbete och familj här i Aylesbury så kunde jag inte. Jag och min fru väntar ett andra barn i början av nästa år, så det kan göra det problematiskt att ta mig till matcherna ett tag framöver. Men kanske försöker vi planera in semestern så det blir ett Växjö-besök nästa år.

Innan vi avslutar intervjun vi Richard passa på att påpeka att han är ett stort The Ark-fan och såg bandet spela i London för ett antal år sedan. Naturligtvis klädd i sin Östertröja.

Image

Kaspars Gorkss & Richard Lloyd

We wish Richard the best of luck with his mission to make the british isles red and blue and hope that you will get a healthy little Öster supporter this spring!

Följer du inte Richard på twitter? Gör det!: https://twitter.com/RichLLoyd

2 thoughts on “Love Actually

Kommentera

