Ännu en löjlig säsong

För de flesta av er är det höst. Andra kanske skulle hävda att kung Bore snart gör sitt intåg. Själv är jag dock helt uppslukad av Silly Season. Att tomheten efter den mycket framgångsrika superettansäsongen anno domini 2012 skulle vara så stor kunde jag inte i min vildaste fantasi sett framför mig. Så därför har jag med hela mitt hjärta gått in för den löjliga säsongens göranden. Vilka spelare kommer in, vilka försvinner? Det har redan varit många turer runt Roar den heliges vara eller icke vara. Kenny Starfighter har presenterats som nyförvärv. Ska Nadj välja att förlänga, och stannar i sådana fall Jocke Wulff? Hur blir det med pensionären Lantz? Vilka spelare kommer att tillkomma egentligen? Blir det Rade Prica, Helgi Danielsson, RÅP, Jonathan Ring eller vår favorit Abiola Dauda? De senaste dagarna har det varit locket på när det gäller klubbens göranden. I avsaknad av detta har jag även engagerat mig i andra klubbars Silly Season. Det är kanske inte så intressant men så liknar inte mitt liv Indiana Jones heller. För att få lite perspektiv på årets värvningscirkus har jag tagit mig friheten att göra en sammanställning av de senaste årens stora nyförvärv.

2011: Under denna säsong gjorde Öster två profilvärvningar. Den första skulle inte blomma ut på allvar förrän denna säsongen. Jag tänker givetvis i Denis Velic som under 2012 varit fenomenal. Säsongen 11 fanns det dock en hel del övrigt att önska av vår nyblivne kapten. På sommaren hämtades dock en hjälte hit från Esbjerg. Han var inte bara hård som sten, spelskicklig och ett geni, han såg ut som om han var hämtad från Calvin Kleins höstkatalog. Klubbens bästa värvning på många år var ett faktum.

Image

2010: Detta år fanns det ingen tvekan om vem som var klubbens stora profilvärvning. Oliver Karikezi, den gamla målkungen skulle frälsa Supettans nykomling. Det började med en missad straff i en bortamatch mot Peking. Efter det fortsatte den nedåtgående spiralen. Efter säsongen 10 var det nog en och annan som undrade om vi månne funnit oss en ny Ingmar Teever? Innan han lämnade oss 2011 bevisade han dock för oss alla att Karikezi fortfarande är en klasspelare. Och även hans största tvivlare fällde nog en och annan tår när han lämnade oss.
2009: Ett nytt år i Söderettan var ett faktum och klubbens kapital var minimalt. Den stora värvningen detta år var Neil Hlavaty. Inför författandet av denna text har jag letat i minnet, men jag har inget bestående minne av denna kille. En kille som gjorde betydligt mer väsen av sig var Niklas Moberg som gjorde en otroligt stark säsong och var en stark bidragande orsak till att det efter många om och men blev uppflyttning.

Image

Silly season 2008 vill jag inte tala om nu när det finns så mycket positiv energi i klubben.

Du vet väl att du kan tipsa oss om övergångsrykten (MED SUBSTANS I!) genom att maila oss eller skicka PM på vår facbook-sida?

Kommentera

