Staglaberget i Hamburg del 2

Staglabergets serie om fotbollskulturen i Hamburg fortsätter med reflektioner från en bitande kylig, men som vanligt välfylld, St. Pauli-läktare.

Vill du åka på en bekväm fotbollsresa till Hamburg, med förbokade sittplatsbiljetter under tak – välj Hamburger Sport-Verein (HSV). Vill du däremot uppleva fotbollskultur när den är som bäst, engagemang och hängivenhet i överflöd – då är det Hamburgs andrelag, piraten i liga FC St. Pauli du ska se. Men räkna med att det blir svårt att få tag i biljetter. Det hör nämligen till ovanligheten att St. Paulis slitna arena Millerntor inte är fullsatt (ca 25 000 personer). Och det trots att St. Pauli inte är ett framgångsrikt lag (i botten av andradivisionen) aldrig vunnit någon titel eller har några kända spelare. När Staglaberget var på besök gästade Kaiserlsautern och det var lapp på luckan sedan länge. Lösningen blev svarta marknaden och ett biljettpris flera gånger högre än standardplåten.

Intresset för St. Pauli är alltså monumentalt och inte helt lättförklarat. Sagan St. Pauli brukar ta sin början någon gång under tidigt 80-tal. Innan dess var klubben från de slitna hamn- och festkvarteren en i mängden. Men området genomgick en förändring. Hamnarbetare ersattes av punkare, vänstermänniskor och radikala. Hus ockuperades, kollektiv bildades och området blev Hamburgs kulturcentrum. Områdets fotbollslag St. Pauli blev dess människors egna.

Samtidigt drabbades den tyska fotbollen (och inte minst HSV) av en extremhögervåg. Huliganism och rasism blev vanligt på fotbollsläktaren vilket många besökare reagerade mot. Det naturliga för dessa blev att söka sig till St. Pauli där det sedan många år fans en aktiv anti-våld/anti-rasism-scen. Detta satta igång en spiral som än i dag påverkar hela klubben image.

Idag har laget fortfarande en tydlig politiks ståndpunkt till vänster och har en väldigt alternativ framtoning. Att St. Pauli idag är kult, för att inte säga hippt, har flera skäl. Vi skulle vilja lista det vi upplevde som häpnadsväckande och enligt våra ögon är några av anledningarna till St. Paulis popularitet.

  • Laget spelar i brunt och har en dödskalleflaggan som en av sina officiella symboler. Detta gör att, i princip, alla klubbens souvenirer blir toksnygga. Dödskalleflaggan togs från början med till St. Pauli-läktaren av punksångaren Doc Mabuse (mer om honom i kommande inlägg).
  • Området där lagets arena ligger är minst sagt säreget ( men inte säreget som ”att-ligga-granne-med-IKEA-säreget”). Millerntor ligger klämd mellan ett slitet tivoli (tänk Axels i kubik) och en gammal bunker som numera är ombyggd till fängelse. Lägg sedan till att fest- och prostitutionsstråket Reeperbahn börjar precis utanför vändkorset så blir bilden av denna unika plats komplett.
  • Klubben har aldrig varit speciellt framgångsrik och inte heller rikt på pengar. Däremot har St. Pauli alltid haft ett stort supporterinflytande. Klubben är fansen och fansen är klubben och tillsammans har de slagit fast de gällande principerna. I dem står det bland annat att klubben grundas på tolerans och respekt för alla människor. St. Pauli har även ett stort socialt ansvar med diverse stödprojket i Hamburg.
  • Förutom detta finns det idag en tydlig genomarbetad strategi för att förvalta och förfina imagen som Tysklands kultklubb nummer 1. Faktum är att St. Pauli idag beräknas har ca 11 miljoner fans bara i Tyskland och omkring 500 supporterklubbar runt om i världen. Lagets supportershop skulle imponera på vilket lag som helst i världen och sopar banan med samtliga allsvenska lag såklart.

Som Östersupporter börjar man lätt fundera vidare kring St. Paulis framgångsreceptet – och vad som där finns att lära. För även om det såklart inte är möjligt att kopiera ett annat lags väg till framgång rakt av går det troligen att lyfta ut några beståndsdelar.

Det man direkt slås av är kopplingen fans och klubb. I St. Pauli är det en självklarhet att klubben finns för fansen skull. Styrelsen vet det, spelarna vet det och de som är anställda av klubben inser vilka deras egentliga arbetsgivare är. I många andra klubbar (Öster inte minst) är verkligheten någon annan. De som styr har en acceptans kring att det finns supportrar men så fort de ställer till bekymmer ses de mer som en belastning. St. Pauli är världens sämsta mest populära klubb – och anledningen är deras fans. Det går såklart att ifrågasätta vad som är hönan och ägget i detta fallet men en sak är säker. En stark positiv supporterkultur, med en egen identitet, är en ovärderlig marknadskraft för en fotbollsklubb. Den kunskapen borde varje lags ledning besitta – och ständigt styra sina beslut efter. Många gånger handlar det om enkla beslut att ta. Saker som väldigt billiga årskort, en tät dialog med supportrarna och en genomarbetad satsning på attraktiva souvenirprylar – kan göra underverk.

Det vi Östersupporter kan lära oss av St. Pauli-fansen är en tydlighet i våra ståndpunkter. East Front är tydliga med att de älskar Östers IF – men tar inte ställning till något annat. Sedan 80-talet har fansen till St. Pauli haft en konsekvent hållning till flera samhällsfrågor. Detta är en betydande del till deras popularitet då det har gjort att laget fått sympatier från den breda massan. Att tydligt ställa sig mot våld, rasism och främlingsfientlighet hade (förhoppningsvis) inte varit något kontroversiellt drag av East Front. Men genom att lägga dessa frågor på sin agendan medverkar man bara inte till ett bättre samhälle, man stärker dessutom sin identitet som grupp. Och genom det stärker man sin klubbs image.

FC St. Pauli Fan-Shop

http://www.fcsp-shop.com/ 

Vy från Millerntor

IMG_2340

St. Pauli sydläktare

IMG_2341

Tung pissoar

IMG_2335

I nästa Staglaberget i Hamburg gör vi en djupdykning i seriesystemen och besöker Adolf Jäger Kampfbahn för att se på Altona FC.

Annonser

3 thoughts on “Staglaberget i Hamburg del 2

  1. Forza pauli

    Hej la caleta!
    Trevligt att ni besökte min hemstad…
    Bra sammanfatning. Ni har fattat poängen med klubben! Jag hoppas att klubben kommer att fixa balansgången mellan lilla ”kiez-klubb” och marketing och merchandise inferno…
    Danne

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s