Då var vi där igen

Östers IF, klubben som vi offrat timmar, massvis med pengar och säkerligen en och annan fru eller flickvän för, har stampat på oss igen och denna gång känns det faktiskt som att the botten is nådd.
För nio månader sedan så hände något som jag anser vara värre än vad som hänt nu, jag tror inte jag behöver påminna er, men jag färskar upp ert minne genom att citera en nära vän till mig.

2012-04-28: ”År efter år har East Front och dess tappra eldsjälar blivit motarbetade av sin egen klubb, spelare och hela Växjö i sig. Idag nådde det nya höjder.
Imorgon vankas det som bekant en härlig derbymatch borta mot Jönköping. Därför bestämde sig ett gäng från tifogruppen att idag på förmiddagen förbereda och färdigställa ett tifo till morgondagens batalj. Dock fick man gå hem med svansen mellan benen och med en klump i hjärtat.”

Det som hade hänt den gången var att flaggor med dess tillbehör var slängt. Bortkastat. Bara ett minne blott. Pengar diskuterades hit och dit, vad det hade kostat oss och hur mycket Östers IF var skyldiga. När det är sådana höga summor har jag svårt för att säga ”det handlar inte om pengarna”. Men denna gång kunde jag göra det. Trots att man som 15-åring la sina egna pengar på att måla flaggor, köpa tyg och VP-rör. Vad hade man för inkomst då? Studiebidrag på 1050:-. I månaden.
Det handlade om vår värdighet som supporterförening. Om hur de på nytt stampade på oss. Dessvärre ledde det inte till några större rubriker. Jag hade velat svartlista varenda tomte som misstänktes för att ha gjort det, men det rann ut i sanden. Förmodligen precis som Öster förutsett att det skulle göra så de valde att därför inte lägga någon energi i onödan. ”Ni får 200 jävligt fula hörnflaggor och sen är vi kvitt? Ok bra.” Jag menar, Kalmars speedway-flaggor håller nästan högre kvalité.
I alla fall, efter detta trodde man åtmistonde att nu, nu jäklar vill nog Öster bygga upp ett ordentligt samarbete så att alla partner blir nöjda. Man spyr ut i media att ”vi har så gott samarbete, East Front är som den tolfte spelaren. Det ska vara en upplevelse att gå på Myresjöhus Arena och akustiken är fantastisk.” Ja, Östers IF. Är ni nöjda med samarbetet hittills? Förmodligen. Men det är inte vi.
Nu, alltså nästan på dagen 9 månader senare detta horribla beteende från Östers sida så gör man alltså om det på nytt. Man sparkar sina trognaste supportrar rakt i magen, igen. East Front skickade in ett brev till Östers styrande slipstomtar med flertalet mycket bra argument om att få stå på övre etage med en förhoppning att East Front äntligen ska få något tillbaka efter allt man gjort för dem.
Men nej. Gud nej, hur tänkte vi nu?

Jag är inte förbannad över beslutet i sig om att det blir nedre ståplats. Hade man kommit med motargument om varför det blev just detta beslut hade jag sagt något i stil med; ”Fan. Jaja, okej. Vi gjorde det helt okej förra året och i Allsvenskan kan vi nog bli fler på ståplats och ändå lyckas ganska bra”. Istället lägger man ut en artikel på sin hemsida. Man meddelar inte ens någon i East Front att beslutet är taget utan man smyger undan med det och bevisar återigen att något samarbete med East Front inte finns – från Östers sida.
Jag personligen, skulle gärna se att man bröt samarbetet helt med Östers idrottsförening. Jag säger inte att det är för gott men tills Öster är beredda att visa att man verkligen vill samarbeta.
Slutligen vill jag bara säga till de som påstår att man ska sluta sjunga på hemmaplan på grund av detta beslut. Lägg ner. Är det för slipstomtarna ni stått på Vallen i ur och skur år ut, år in, div 1, allsvenskan? Nej. Det är för klubbmärket ni sjunger, det är för de som springer på planen ni sjunger. Det är för de som sliter för föreningen. Det är vi.
Vi är klubben och vi kommer alltid vara klubben. Slipstomtarna kommer en efter en att slutligen falla bort och vem vet – om 10 år kanske vi har ett fungerande samarbete föreningarna sinsemellan, om inte slipstomtarna då kört klubben ordentligt i skiten.

Tack.
P.D.C

Kommentera

