En klick abstinens i vintermörkret

KRÖNIKA
”Klicke-ti-klick”.
Ljudet är välbekant för de flesta av oss. Ljudet av ett livefönster, vars flödande uppdateringar kastar oss mellan glädje, hopp och förtvivlan.
Men det är inte bara ett aviserande internetljud. Det är också ett oljud som kan pröva förhållanden.

Det var fredagsmys hemma i soffan. Men stämningen skulle brytas lika abrupt som en regnblöt glidtackling från Il Capitano Gustafson.

Något annat pockade nämligen på min uppmärksamhet, och det var inte vad som helst. Men att försöka förklara att en träningsmatch i februari kan vara viktigare än att ägna sig åt traditionellt kvällsmys är inte alltid en walk in the park. Och när det väl, efter sammetslena formuleringar och grundligt genomtänkta argument, utvecklade sig till ett okej upplägg för aftonen kom istället nästa bakslag.
Ljudet.
”Inte igen! Stäng av det där jäkla ljudet, jag har hört det mer än tusen gånger”.
Och jag måste ge det till min bättre hälft. Något mer enerverande än det oregelbundna klickandet från SMP:s livechatt är svårt att hitta. Hur kunde jag ens själv ha undgått att lägga märke till det? Förklaringen är förmodligen lika uppenbar som den är enkel: abstinensen vet inga gränser. Själens inneboende längtan efter avspark på en nyklippt gräsmatta i Växjö tränger bort allt rationellt tänkande. Som tanken på att stänga av den där vanvettiga signalen som väcker associationer till kinesisk vattentortyr. Där sitter man, och vet aldrig när nästa droppe kommer – kanske är just det mest plågsamt. Hörna? Offside? Baklängesmål?

Fredagsmyset då? Jo då, jag lyckades nog rädda det till slut. Åtminstone kändes ordningen återställd och förhandlingarna vunna när jag drog ner hörlurarna, vände om mig och utbrast: ”3–0 och slut!”.

One thought on “En klick abstinens i vintermörkret

Kommentera

