Försäsongen är slut. Silly Season är över. Nu börjar allvaret, äntligen.

Vlado i Rostock  - foto: bilderna.it

Vlado i Rostock – foto: bilderna.it

En fotbollsupporters säsong är inte en period under de varmare månaderna under året utan ett
heltidsjobb vid sidan av sitt andra heltidsjobb 365 dagar om året.
För att förklara enkelt vad jag menar så startar jag i början av april. Omgång ett spelas ofta i påskhelgen, dvs runt 1a april. Där pågår tävlingsmatcherna fram till juni/juli ungefär för att sedan ge spelarna lite uppehåll. Då är vi supportrar i full gång med att spekulera i eventuella sommarvärvningar. Därefter, så återupptar spelarna sina huvudsakliga arbetsuppgifter, att vinna matcherna. När säsongen börjar lida mot slutet och sista matchen är spelad så startar Silly season. Denna jäkla löjliga säsong när man sitter som en idiot och spanar på olika sidor om nya rykten dykt upp på någon, förmodligen jävligt kass hemsida. När silly är slut, startar försäsongen och så håller man på, år ut – år in. Det vill säga att man lever för föreningen 365 dagar om året.

Nå. Tävlingsmatcherna har startat, personligen missade jag matchen mot himmelsblå på grund av utlandssemester men är mycket nöjd med en pinne från den matchen. Klart att Malmöfolket gråter ut om orättvisa, de ska vinna den matchen. Enkelt.

Närmast väntar Sundsvall, vilket i sig vi bör vara jämna med men samtidigt något favoriter, vi har rustat för Allsvenskan, de har rustat för superettan.
Så, vad har vi rustat upp med?
Ja, jag vet inte. Personligen, ni får tycka jag är negativ, så tror jag att vi kommer harva i botten. Mellan plats 12-15.

  • Vi har värvat en försvarsjätte. Robbe. Var redan en personlig favorit efter första matchen i Rostock och det trots underlaget.
  • En städgumma från Häcken som ännu inte imponerat på mig, absolut inte varit dålig, men jag förväntar mig mer.
  • En gnagare som har en grym vinnarskalle, men är sämre på fötterna.
  • En pigg, kort, snabb, känslig vänsterdoja, samt något yngre Thurn till utseende, som däremot imponerat. Stort.
  • Till sist en anfallare. Som… Ja, som vi inte fått se på plan ännu. En skadedrabbad skyttekung från Superettan som ska vara den som gör 15 mål åt oss. Vilket han förmodligen inte kommer göra, men man kan alltid hoppas.

Jag låter bitter. Känner mig rätt bitter när jag skriver om nyförvärven. Men sen kommer ljuspunkten. Vi har inte värvat för att vinna SM-guld. Vi har värvat för att klara oss kvar. Vi har värvat för att vinna derbyna, och med dessa karaktärsspelare som vi faktiskt fått in, så tror jag absolut att det är troligt.

Sen vore det svårt för mig, som i mitt förra inlägg totalsågade Östers IF sätt att kommunicera med oss när det i senaste fallet handlade om placeringen, svårt att inte ta upp det igen.

Fine. Östers idrottsförening placerade oss slutligen på övre etage. Men det krävdes hundratals skrivelser, samtal och ett fantastiskt jobb av East Fronts styrelse för att få det att gå igenom. Det kunde gått så mycket enklare. Men nu är vi nöjda, men glöm inte att runt nästa hörn väntar förmodligen nästa snedsteg av kanslinissarna, men förhoppningsvis får vi vänta längre än ett halvår som senast. Men sedan beslutet kom har ca 100 årskort sålts på övre etage vilket måste anses som helt ok för en småstadsförening som vi är.

Nu ser vi framåt. Personligen ska jag sitta i 3 minuter och lyssna på ”Fyllehund Prod. – Då stiger solen åter över Staglaberg” samtidigt som jag sitter och spanar ut över det delvis snötäckta Staglaberget.

Må gott, lev väl.
Vi är tillbaka!

/P.D.C

Kommentera

