Del 2, Matteo Zampi Blomqvist

Hej Matteo, hur är läget i Falkenberg?
Livet är riktigt bra i ”falken”, under hösten bodde jag själv här men nu har flickvännen följt med för att bo här också. Killarna i laget är hur goa som helst och vissa av dem är riktigt sjuka, på ett bra sätt! Även roligt för min flickvän att hennes bror Rasmus Rydén flyttat hit med sin familj.

Hur ser din skadesituation ut och när ”beräknas” du vara tillbaka igen?
Just nu har det gått 4 månader sedan jag opererade mig och det går verkligen framåt, jag har börjat jogga men är fortfarande i gymmet och kör. Jag har i sikte att kunna spela match i juni/juli, sen kan det ju gå snabbare! Jag åker hem till Växjö ibland för att jag har min sjukgymnast där.

Du har Henrik Larsson som tränare just nu, tror du hans fotbollsegenskaper kan göra dig till en bättre anfallare om man tänker på Henriks historia?
Ur en anfallares synvinkel så känns det väldigt positivt att ha ”Henke” som tränare, han har varit en förebild under så många år när han spelade själv. Än har jag inte haft honom under träning i och med att jag kör i gymmet. Men det är motiverande att veta att ”Henke” ska coacha mig sen när jag är tillbaka och förhoppningsvis har han mycket som han kan lära ut speciellt till mig som är striker. Jag tror han har en hel del att kunna dela med sig av. Ska jag vara ärlig känns jag och ”Henke” lite lika i spelsättet!

Man får se det lite som en överraskning att Falkenberg gick upp i Allsvenskan, kände du lite samma ”go” under halva fjolårssäsongen som du gjorde i Öster 2012 när allt gick som tåget?
När jag kom till Falkenberg så kändes det som ett jävla go i laget på samma sätt som fanns i Öster under Roars tid. Jag kunde direkt känna igen vinnarmentaliteten. Under matcherna hade vi mycket flyt, men flyt kommer med prestation. Hasse Eklund var riktigt go med, lite samma klass som Roar, han fick med alla, fick alla grabbarna i laget att känna sig delaktiga. Sen det som utmärkte sig mest i Falkenberg är att alla spelare kommer så bra överens med varandra.

För många utav oss kom beskedet om att du skulle lämna väldigt plötsligt och det var inget positivt besked. Var det ett önskemål från din sida för speltid eller hur gick det till?
Allt hände väldigt snabbt, i somras så ville ”Kuno” prata med mig, och meddelade mig att jag va fri att söka till någon annan klubb. Jag fick känslan av att jag inte behövdes, det här var något jag inte alls ville. Jag visste vad jag ville och det var att spela för Öster. Det tog väldigt hårt på mig att få höra det. Jag behöver inte förklara hur mycket jag tycker om Öster, för ni fans vet om det. Falkenberg hörde av sig och ”Eklund” ville ha mig dit, dagen efter åker jag till Falkenberg och skriver på 1,5 år och övergången sker gratis. Under dagen såg jag även att ”Gero” blev klar för Öster och förstod då att dem ville ha plats för någon annan. Jag tillhör Falkenbergs FF nu och det är jag väldigt stolt över, men att jag vill återvända till Öster någon dag är ingen hemlighet. 

Vad betyder Östers IF för dig?
Östers IF betyder obeskrivligt mycket för mig, att ha fått vara med om att vinna division 1 och superettan är något jag är väldigt stolt över och kommer vara ett av det största jag varit med om när jag sedan summerar min karriär. Att ha vunnit det min morfar vunnit, sedan har han ett SM-guld med Öster som inte jag har än.

Vad är dina bästa minnen från din tid i Öster?
Mina bästa minnen är när vi gick upp i Superettan resp. Allsvenskan. Sedan har man minnen som vissa mål man har gjort, t.ex. Hemma mot Sleipner när vi vände underläge till 3-1 vinst i slutet. Mitt mål mot Sundsvall när jag sprang ut mot denna lilla klack som tagit sig upp till Sundsvall.5974165401_5414f8f973_z

Sen även derbyt hemma mot J-södra med mina två mål, får fortfarande rysningar när jag ser klippen från matchen. Sen finns det lite tråkigare minnen som efter slutsignalen hemma mot Norrköping förra året då jag hade en känsla att det kunde varit sista matchen i östertröjan för mig. Tror jag låste in mig på toan i 30 min efter slutsignalen.

Slutligen, när (jag säger när, inte om) kommer du tillbaka till oss om du själv får välja?

En väldigt känslig fråga, men att jag någon dag vill spela i Öster igen vet ni alla svaret på.

Fem snabba:

Sverige eller Italien? Italia!

Spagetti & Köttfärsås eller Dillstuvad potatis med isterband? Spagetti

Solsemester eller skidsemester? Solen!

Condeco eller Askelyckan? Condeco, även om det är Coretto jag föredrar.

Göra fem mål på en säsong eller ett avgörande mål mot Kalmar i ’89? Riktigt svår fråga men får nog ändå ta dem 5 målen med förhoppning att jag avgjort matcherna med dem! 😉

 

Stort lycka till i Falkenberg Matteo!
Tack!

Kommentera

