Del 4, Månz Karlsson

Hej Månz, hur är läget i Åtvidaberg?405659
Tjena, jo det är bara bra. Just nu är vi på träningsläger i Spanien så det går inte att klaga! (Intervjun är gjort sedan tidigare).

Det är lite skillnad både invånarmässigt samt storlek på städerna. Har du känt av skillnaderna?
– Mellan Växjö och Åtvid är det en stor skillnad men jag bor som många andra i laget inne i Linköping och där trivs jag väldigt bra än så länge. Jag bodde första månaden i Åtvidaberg innan jag fick min lägenhet men det funkade också även om det kanske inte var så livat om kvällarna.

Du är Växjöson i grunden, var det vemodigt att lämna Växjö eller kändes det mer som ”att det var dags”?
Det var delade känslor. Vi var ju ett gäng som har varit med sedan division ett och hängt ihop i flera år så det var givetvis tufft att besluta sig för att lämna den tryggheten och glädjen vi hade där. Samtidigt så vet jag att de finns kvar.
Jag kände också att det var ett bra läge att se mig om efter andra alternativ, det är kanske inte så många gånger till i karriären som jag är bosman och sitter i en hyfsad bra position. Så det var ett tufft beslut men kändes ändå rätt för min utveckling.

Nu till fotbollen,
Du har haft fina år i den röda tröjan och du kommer vara saknad av många. Vad minns du som mest ifrån din tid i Öster? Är det något speciellt ögonblick som känns som det bästa?
Jag har många fina minnen både på och utanför planen men givetvis att vinna div 1 och sedan att vinna superettan och på det sättet vi gjorde det är det bästa minnet. Vi hade en grym sammanhållning, bra tränare och presterade väldigt bra på planen så hela det året var en höjdare (2012).

Vad var det som gjorde att du valde att lämna Öster efter dessa år? Påverkade det att andra i laget lämnade?
Att åka ur allsvenskan var en av sakerna som blev avgörande. Ett annat var att ledarsidan fortfarande inte var klar när jag beslutade mig för Åtvid vilket var sent i december. Att andra försvann påverkade mig inte alls. Dock att jag ville testa nya utmaningar vilket ett klubbbyte medför.

Hur ser du på framtiden?
Närmsta tiden ligger mitt fokus på att göra Åff till ett etablerat lag i allsvenskan och hjälpa laget till att prestera bättre än föregående år. Längre än så tänker jag inte.

Fem snabba:

Bullens varmkorv eller Pizza? Pizza
Zlatan eller Olof Mellberg? Zlatan
Ett snyggt nickmål eller en klockren glidtackling? Mål
Sommar eller vinter? Sommar
Ett glas rosé eller en ljummen öl? Både och!

Kommentera

