Efter Superettan 2011 – Tomas Eneroth

Innan förra årets Superettan hade vi traditionsenligt en inför serie där en handfull personer med Österhjärta fick svara på tre stycken enkelt utformade frågor.
Såhär i efterhand har vi på Staglaberget enats om vem av dem som kom med det bästa tipset.
Det blev ingen mindre en riksdagsledamoten Tomas Eneroth.

Vi kontaktade Tomas för att berätta om den hedervärda förstaplatsen och passade på att ställa några frågor.

Hej Tomas – och grattis till den bästa ‘tipparen’ förra året.
Tack! Vad kul att ni uppmärksammade att jag tippade rätt hyfsat!!

Du trodde Freddy Söderberg skulle bli säsongens utropstecken. Han vann interna skytteligan med 10 fullträffar. Det överraskade nog fler än mig.
Ja det var extra roligt att det gick bra för Freddy – jag fick ju en del kritiska kommentarer om mitt tips i början av säsongen.

Vad tycker du kort och gott om den gångna säsongen 2011?
Jag tyckte säsongen gick bra – låt vara att laget hade några svackor.  Jag sörjer också att Oliveer Karekezi lämnade laget – jag tyckte han gjorde ett utmärkt jobb i laget.

Du satte upp ett mål att hinna se minst 10 matcher under säsongen. Hur gick det? Någon specifik match du vill nämna?
Jag hann gå på tio matcher och tycker nog att matchen i höstas mot Ljungskile (3-2) var roligast. Det var mycket folk på läktaren och bra spel. Vi hade dessutom två Ljungsskilefans på platserna jämte oss vilket livade upp stämningen ordentligt…

Var befinner du dig på Värendsvallen när det är matchdag?
Jag sitter nästan alltid på öppna läktaren, oftast relativt nära East Front också – de gör ett himla bra jobb med att få upp stämningen.

Hur agerar du under en match? Är det den lugna Tomas som sitter ner hela matchen och applåderar sporadiskt. Eller Tomas som går in i rollen som tränare och skriker och ger direktiv till spelarna från läktaren?
Jag sitter oftast ner och tar det lugnt, och skriker aldrig åt egna spelarna. Däremot analyserar jag friskt under tiden – det är ju halva nöjet med att se på fotboll. Jag har dessutom turen att ha en fru som är mer fotbollsintresserad än jag. (Tyvärr är hon AIK:are) – så diskussionerna om matcherna fortsättter ibland hemma.

Vad säger du om damlagets säsong i Söderettan?
Det kändes som om de tappade sugen ett tag när Vittsjö drog iväg. Det är ju ett knäppt seriesystem när enbart ett lag går upp och tvåan inte ens får kvala. Men de spelade som oftast riktigt bra – extra kul att se dem på Värendsvallen också. Sen har det givetvis varit extra kul för mig att se s-rosen på byxorna…

Finns det en jargong i riksdagshuset med pikar och uppsatta tabeller i korridorerna eller resultat på whitebordentavlan? Någon som är extra ‘jävlig’ som du vill hänga ut? (förmodar ett nej där)
I riksdagen pratas det tyvärr inte så mycket fotboll. Det är nog mer opinionssiffror än tabellplaceringar som diskuteras. Men vi är några som ser några matcher ibland – och bästa minnet i år är givetvis när vi var ett gäng som lyckades få tag på biljetter till Sverige-Holland på Råsunda, när EM-slutspelsplatsen säkrades. En härligt match!

Tack så mycket Tomas!
Tack själva.

3 tankar på “Efter Superettan 2011 – Tomas Eneroth

Lämna en kommentar